Виклик
Німеччини Росія прийняла, і тепер її військо виконує свою повинність перед
країною. Силі двох держав потрійного союзу — Німеччини та Австро-Угорщини
протистоять сили потрійної згоди — Росії, Франції та Англії разом з Бельгією,
Сербією та Чорногорією.
У вир подій,
що розгоряються, подій світового значення, подій, що мають покласти початок
новим етапам історії, можливо будуть втягнені ще й інші держави, що їхні
інтереси вже порушені початком війни або будуть зачеплені нею. Світове значення
цієї бурі усвідомлюють собі всі і це невідклично вимагає від кожного визначити
своє ставлення до подій, що розгортаються. Такого ставлення цілком виразного,
без обумовлень і ясности, що їм під сучасну хвилю немає і не може бути місця,
вимагають ці події і від нас українців. Від нас тим більше і настирливіше, бо
силою історичної долі наш нарід роздертий і увіходить своїми нерівномірними
частинами до складу держав, що є ворогами і воюють одна з одною. Роздертя
нашого національного організму між Росією
та Австро-Угорщиною давало підстави деяким колам російського
суспільства припускати можливість так званої „австрійської орієнтації"
серед українців Росії, тобто тяжіння до монархії Габсбурґів, і тому дивитися на
українців Росії, як на елемент нестійкий при міжнародніх конфліктах, подібних
сучасному. Ми не маємо потреби говорити про те, що подібного роду припущення не
мали під собою ґрунту, що жодного факту, жодного переконливого арґументу, який
би підтверджував справедливість подібних припущень, ні їх автори, ні ті, що
поділяють побоювання цих останніх, не могли навести. Залишаючи з боку і не
рахуючись з несовісними спонуками до вигадування подібних припущень, саму
можливість їх в середовищі неупереджених, щодо українства, кіл можна пояснити
тільки політичною аберацією останніх і нерозумінням або цілковитим незнанням
так історії українського відродження, як і його сучасного змісту. В ідеалах
українців і у практичних постулятах українського суспільства, починаючиз Кирило-Методієвського
Братства і аж до наших днів, національний розвиток тієї частини українського
народу, що увійшла в склад Росії, завжди розглядався в межах останньої і в
тісному союзі з народами, що її заселюють.
Свідомість національної єдности цілого українського народу без огляду на дроблення його на частини,
що входять у склад різних держав, як також свідомість культурної спільноти
цілого українського народу, не може бути прирівнювана до сепаратизму. Вияв
національної волі російських українців не знаходив свого вислову в авантюрницьких
політичних комбінаціях, і спроби такі ніколи не знаходили відгуку в широких
колах українського суспільства. Сепаратизм з „мазепинством" або
австрофільством, як його супутниками, це міт, і існував він лише в розпаленій
уяві найбільш непримиренних і найменш свідомих в тому, що це міт — ворогів
українства. Австрійська орієнтація
російських українців висовувалась віденськими політиками як
„пугало" в міжнародніх аспектах або як самонасолодження, що в ньому бажане
їм рахувалося як можливе та здійсниме при
відповідній політичній коньюнктурі. Відбувалась плутанина понять та переоцінка
відосередніх стремлінь в Росії взагалі та українських зокрема.
Галицьким українським політикам, особливо
націонал-демократам було, звичайно, наруку оперування можливістю
австрійських орієнтацій серед російських українців у боротьбі за національні
здобутки в Галичині, але й галицькі політики під впливом української
громадської думки з Росії проводили межу між природним для них австрофільством
та прагненнями російських українців, що аж ніяк не збігалися з комбінаціями,
які витікали з австрофільської орієнтації. Бажане розв'язання українського
питання в Росії українці не сполучували з авантюрницькими побудовами, ставлячи
це розв'язання в тісну залежність від ходу загального розвитку громадського
життя в Росії. Добробут і розвиток цього життя мислилися як передумова, як
звичайна conditiosinequanon бажаного розв'язання національного питання в Росії взагалі та
українського зокрема. Для людини, хоч трохи ознайомленої з історією руху української
громадської думки, висловлене нами вище не буде, звичайно, новиною. Ми вважали
тільки за необхідне відновити тут взагальних рисах відомі факти, щоб в їхньому світлі, в логічному їх
ланцюгу ясніше розкрилась перед нами природність тієї позиції, яку займають
українці щодо сучаних подій.
Як вихор, як
грізна небувала буря, що загрожує мирові цілого світу, налетіли вони і на
землю, заселену нашим народом. Частина України сумежна з Галичиною, теж
заселеною українським народом, стає однією з головних арен боротьби між
ворожими державами. В цьому трагізмі становища українців той драматичний
момент його, що не може не впадати у вічі кожному і що особливо болюче
переживають українці по обох боках кордону. Але в хвилину винятково важкої
проби, якій піддане тепер наше національне почуття, ми повинні виявити і
відповідне, нашому національному розвиткові,
розуміння сучасних подій, здоровий політичний розум та організовану
волю нації, що тисячами ниток, — кровних, племінних, економічних та історичних
— зв'язана з країною, що стоїть зараз проти Німеччини та Австро-Угорщини.
Вороги Росії
при переході кордону будуть, звичайно, намагатися прихилити українську
людність на свій бік і різними політичними обіцянками та національними
принадами посіяти неспокій серед неї. Українці не піддадуться провокаційним
впливам і виконають свій обов'язок громадян Росії в цей тяжкий час до кінця і
не тільки на полі бою, в шерегах війська, що бореться проти порушників
світового миру і права, але й як громадяни-обивателі, що повинні в міру своїх
сил і спроможностей сприяти успішному виконанню російською армією виїмкове
відповідального завдання, що випало на її долю.
Ми можемо твердити, що
суцільність і сила тієї однодушности, що під впливом усвідомленої небезпеки
тісно з'єднала всю різноплемінну людність Росії, всі кляси і групи суспільства,
однодушности, якої давно не бувало і яка так яскраво, відсвіжуюче і підбадьорливо виявилася, повстали і за участю
українського суспільства, що зуміло знайти в собі і досить і
політичного розвитку і громадянського такту, щоб в годину державного потрясення
поставити на перший плян ідею оборони держави і відбиття загрозливої для неї
небезпеки. В цій однодушності запорука успіху і коріння надії на щасливий вихід
з тяжкої проби. Хай вона не покидає Росії та її різноплемінної людности,
означаючи собою однодушність і в вирішенні складних проблем загальнодержавного
життя, що з них національна проблема, зокрема українська, вимагає свого
невідкладного розв'язання. Такі струси в державному житті, як війна,
відкривають суспільству державної нації не одну з її помилок у відношенні до
недержавних народів. Воно переконується, що ці народи в однаковій мірі з ним
відстоюють цілість держави, обороняють її нерозривність та добро, віддають своїх дітей, тратять сили і матеріяльні засоби на
оборону від спільного ворога і що відосередність національних прагнень
не є тією небезпекою, що в ній дехто вбачає загрозу цілості Росії. Примара
цієї небезпеки завжди стояла на дорозі до бажаного розв'язання національного
питання в Росії, впливаючи на створеннятих важких умов, що ними
намагались оточити життя недержавних
народів.
Було б великим
щастям і для Росії, і для її народів, коли б ця
примара розвіялася і прояснена свідомість російського суспільства
сприйняла потреби інородців, що живуть у державі, не під кутом видуманих
небезпек, що загрожують їй, а в світлі того високого громадянського розвитку,
який виявили інородці в цих днях проби. Коли з них народи Росії, ізокрема українці, виходять
твердими і зміцнілими в своїй рішучості обороняти цілість держави, відпорна
сила останньої, така необхідна в боротьбі проти ворога, що нападає, набуває
особливої пружности і напруги, зміцнюючи піднесення духу країни і певність у
щасливому розв'язанні конфлікту. Вона передається рядам армії, насичує собою
життя держави, зцементовує окремі частини її з цілістю і скеровує їхню волю в гармонійному єднанні з тією
цілістю. В цьому єднанні — прообраз і дальшого мирного співжиття
„частин" з цілим, основаного на наданні їм природних прав на національний
розвиток. Якщо в найбільш критичні дні проби народи Росії виконують свої
обов'язки у відношенні до неї, то в свідомість суспільства і його керівних кіл
повинна просякти думка про надання цим народам і відповідних прав. В цьому
відношенні можна завважити вже сприятливі симптоми. Логіка речей промовляє за
тим, що зміна відношення до інородців торкнеться також і українців, і в
перспективах розв'язання національного питання в Росії і українське питання
теж буде поставлене на денний порядок.
Толерантна
постава до українців Австрії, яку диктують обставини часу, відкрила б великі
можливості: вона створила б потяг відірваної історичними умовами частини до
національного українського цілого, зв'язаного з Росією; у наслідок того сталось
би велике діло виправлення історичної помилки, а українському народові, що всі
частини його були б з'єднані, відкрилась би можливість розвитку його багатих
сил в єднанні з відродженою Росією і народами, що її заселюють.
Москва, липня ЗО дня 1914 року.
„Украинскаяжизнь"1914,ч.7,ст.3-7переклавзросійськоїмови Л. Чикаленко.